Vrijwilligster en welzijnscoach op Sparrenheide

In het Kruispunt op de begane grond van Sparrenheide in Driebergen is het zo tijd voor galgje. Om de bewoners vast een beetje op te warmen gaan vrijwilligster Jannie Budding en welzijnscoach Rita van Plateringen na de dagelijkse zorg de kamers op de begane grond langs.

Deze groep maakt me echt blij

Rita vertelt: “Bij alle bewoners maken we een persoonlijk praatje met een kopje koffie en een koekje erbij. We maken ze dan ook meteen enthousiast voor de ochtendactiviteit, galgje op woensdag.” Galgje wordt altijd door een en dezelfde bewoonster voorbereid, die gedurende de week bij het lezen van haar boeken moeilijk te raden woorden verzamelt. Woorden van 15 tot 18 letters zijn de norm. Tussen de hersenkrakers door is het enorm gezellig. Rita voeg toe: “We complimenteren elkaar en laten iedereen aan het woord. Deze groep maakt me echt blij.” Na galgje worden afspraken gemaakt over de volgende activiteit. Sommigen blijven daarna nog even hangen voor een praatje, anderen worden door Rita of Jannie teruggebracht naar de kamer. Jannie is al decennia actief als vrijwilligster voor Sparrenheide. Ze woont zo’n beetje haar hele leven in Driebergen en voelt zich verbonden met de buurt, de mensen die er wonen en dus ook met de bewoners van Sparrenheide. Veel huidige bewoners hebben bij haar in de buurt gewoond en kent ze dus al veel langer. Op die manier vindt ze makkelijk aansluiting, kan ze bewoners overhalen om gezellig mee te doen en weet ze hoe de verhoudingen van de bewoners onderling liggen. Daarnaast activeert ze ook de lokale gemeenschap van Driebergen om actief te zijn voor Sparrenheide. Met een grap en een lach worden ze zo veel mogelijk ingezet voor de bewoners van Sparrenheide. Rita roept uit: “Jannie is absoluut goud waard!”