Wat is een casemanager dementie?
Wanneer u zorgt voor iemand met een vorm van dementie, dan krijgt u te maken met diverse hulpverleners en instanties. Het is dan fijn om één aanspreekpunt te hebben; dat is de casemanager dementie. Een casemanager dementie kent de relevante wetten en regelgeving en weet welke zorgmogelijkheden er zijn.
Het is een begeleider die de cliënt en zijn/haar naasten ondersteunt, hun vragen kan beantwoorden en meedenkt. De casemanager dementie:
- bespreekt samen met de cliënt welke zorg en begeleiding u nodig heeft en regelt praktische zaken;
- komt bij de cliënt thuis en biedt ondersteuning bij het dementieproces;
- kent de weg als het gaat om zorg en ondersteuning in de regio;
- overlegt regelmatig met de cliënt, de mantelzorger, de huisarts en andere hulpverleners;
- behoudt het overzicht en coördineert (evt. In samenwerking met de wijkverpleegkundige) de hulp- en zorgverlening.
Voor wie is de casemanager dementie bedoeld?
Bij een vermoeden van demente of bij een diagnose dementie, kan er contact gezocht worden met de huisarts of een casemanager. Het inschakelen van de casemanager dementie is kosteloos.
De diagnose dementie wordt altijd vastgesteld door een huisarts of door een specialist in het ziekenhuis. In het laatste geval ontvangt de cliënt een uitnodiging voor een afspraak bij de geheugenpoli.