Verhalen

Binnen Silverein vertellen we elkaar verhalen. We willen weten waar de client vandaan komt en wat belangrijk is in zijn of haar leven. En we vragen ook medewerkers om hun verhaal te delen. Op deze pagina bundelen we de levensverhalen van cliënten en verhalen van medewerkers.

(Levens)verhalen

Mevrouw Zwiers

“Het geheim van 100 worden? Nou, ik kan niet zeggen: eet een pond rozijnen per dag. Sterker nog, ik kan helemáál geen zekerheid geven”, weet mevrouw Zwiers (103). Ze somt op: als kind kreeg ze gevolg van de mazelen een abces in haar hoofd. De operatie was uiterst riskant en de doktoren gaven haar nog een week te leven. Later onderging mevrouw operaties aan haar gal en haar borst, ze kreeg een keizersnee en doorstond zeven miskramen. “Als je zo door het oog van de naald gaat, heb je geluk in je leven.”

Lees hier het uitgebreide verhaal van mevrouw Zwiers.

Meneer Glashouwer

Vanaf het eerste moment dat meneer Glashouwer afhankelijk werd van thuiszorgmedewerkers, koos hij ervoor om tijdens de zorg een méns te ontmoeten en geen ‘hulpverlener met een opleiding’. Twintig jaar na zijn hersenbloeding is hij nog altijd blij met die keuze. “Altijd heb ik geprobeerd te zoeken naar ontmoeting met mijn medemens.” Dat is centraal blijven staan, ook toen hij halfzijdig verlamd raakte.

Lees hier het uitgebreide verhaal van meneer Glashouwer.

Het levensverhaal is een van de mooie initiatieven die binnen Silverein zijn ontwikkeld om de betrokkenheid van naasten te vergroten en het contact met hen te verbeteren. Zij zijn immers onmisbaar en weten wat belangrijk is in het leven van cliënten. Het levensverhaal is ontstaan uit een vrijwilligersproject vanuit de cliëntenraad en verder uitgewerkt door medewerkers naastenparticipatie en welzijn. De cliënt kan hierdoor ‘eigen regie’ op een andere manier vormgeven. Het levensverhaal staat hoog op de agenda en zal ook worden opgezet op andere locaties.

Verhalen uit het hart

In de podcastserie ‘Verhalen uit het hart’ vertellen medewerkers over mooie, ontroerende en intieme momenten die zij hebben meegemaakt. Soms heel bijzonder en soms heel gewoon, maar wel verhalen die hen hebben geraakt en hen altijd bijblijven.

Zoals het verhaal van Helga, welzijnscoach bij Silverein op locatie Beukenstein. Zij doet haar werk al 22 jaar met veel passie en bevlogenheid. Zij vertelt over meneer A, die bij Silverein woonde, en voor wie het team meer dan 8 jaar lang op zoek ging naar zijn familie. ”Toen meneer A bij ons kwam wonen, was hij achter in de 50. Hij kwam als vluchteling uit Eritrea en kreeg in Nederland een hersenbloeding. Daardoor kon hij niet meer voor zichzelf zorgen. Hij had het moeilijk, had niemand om op terug te vallen of om zijn eigen taal mee te spreken. Ik voelde me verbonden met hem. We zijn met het team op zoek gegaan naar zijn familie. Ondertussen communiceerden we met hem met handen en voeten. Je vraagt je misschien af waarom we er zo veel energie in staken, maar ik wilde echt dat hij op een plek kon wonen waar hij gelukkig was en waar hij er weer toe deed. Dit was niet de ideale woonplek voor hem.”

Haar verhaal en andere verhalen uit het hart zijn te beluisteren via verhalenuithethart.buzzsprout.com, Spotify, Apple Podcast of Google podcast.