Starten als vrijwilliger

Je wilt graag vrijwilligerswerk doen bij Silverein, maar hoe gaat dit in zijn werk? En welke praktische zaken moet je regelen?

Hoe word je vrijwilliger bij Silverein?

Wil je vrijwilligerswerk gaan doen? Solliciteer dan op een vacature voor een vrijwilligersfunctie. De vacatures vind je hier, op onze social media, via de gemeente of via een re-integratie bureau. Als je op een vacature reageert, neemt één van onze coördinatoren vrijwilligerswerk contact met je op. Zij nodigen je uit voor een kennismakingsgesprek of zorgen dat je een afspraak krijgt bij het team of de afdeling waarvan de vacature afkomstig is.

Solliciteer je niet via een vacature en wil je graag met een van onze coördinatoren vrijwilligerswerk praten over de mogelijkheden?

Jouw aanspreekpunt

De contactpersoon vrijwilligers van de woning of het team is jouw eerste aanspreekpunt. Als je samen met de coördinator vrijwilligerswerk hebt besloten waar je als vrijwilliger aan de slag gaat, nodigt de contactpersoon je uit voor een kennismakingsgesprek bij de woning of in het team. Je overlegt met de contactpersoon welke dagen en tijden je werkt en welke taken je gaat verrichten. Heb je nog andere vragen, dan kun je altijd contact opnemen met de coördinator vrijwilligerswerk.

Evaluatie

Na het kennismakingsgesprek wordt je ingewerkt bij de woning of in het team waar je aan de slag gaat. Daarna volgt een proefperiode van 4 tot 6 weken. Na die periode wordt er in een evaluatiegesprek besproken of jullie met elkaar verder willen. Ga je door? Dan is vanaf dat moment de contactpersoon vrijwilligers voor jou het eerste aanspreekpunt.

Gedragscode

Silverein verwacht dat jij als nieuwe vrijwilliger je naar eer en geweten inzet. Dit betekent dat de je jouw taken serieus neemt en je houd aan de afspraken in onze gedragscode. Download hieronder de gedragscode.

Gedragscode vrijwilligers

VOG

Silverein vindt het belangrijk dat vrijwilligers die met kwetsbare mensen werken een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben. Dit is een verklaring waaruit blijkt dat je geen strafblad hebt of dat een eventueel strafblad geen bezwaar vormt voor het uitoefenen van vrijwilligerswerk. Na de proefperiode krijg je als nieuwe vrijwilliger een VOG-verzoek toegestuurd. Je kunt deze verklaring gratis aanvragen. Je krijgt de VOG na ongeveer 2 weken thuisgestuurd en moet deze dan eenmalig aan Silverein tonen. Download hieronder de volledige uitleg over de VOG.

Uitleg over de VOG

Deskundigheidsbevordering

Omdat je als vrijwilliger met kwetsbare mensen omgaat, biedt Silverein je korte trainingen aan om je deskundigheid te bevorderen en een gewenste kwaliteit te waarborgen. De trainingen zijn vrijblijvend, maar we raden wel met klem aan om zo je kennis te vergroten en bij te dragen aan goede zorg voor onze bewoners.

Er zijn 3 deskundigheidsbevorderingen die écht belangrijk zijn en die ook worden voorgeschreven door de inspectie. Alle vrijwilligers worden voor deze trainingen uitgenodigd en ze worden iedere 2 jaar herhaald.

Het gaat om:

• HACCP (voedselveiligheid/hygiëne: belangrijk als je helpt bij het bereiden van eten en drinken)
  • Rolstoel rijden (wanneer je bewoners in een rolstoel rijdt of begeleidt)
  • Slikscholing (als je helpt tijdens het eten en drinken)

Silverein biedt ook vrijblijvende deskundigheidsbevorderingen aan zoals workshops en lezingen over bijvoorbeeld dementie, levensvragen en communicatie. Er zijn bovendien 2 toegepaste deskundigheidsbevorderingen over het rijden in een duofiets en het rijden in een rolstoelbus. Deze trainingen zijn eenmalig.

Schaderisico’s en verzekeringen

Silverein voorziet in een verzekering die de aansprakelijkheid van vrijwilligers dekt voor schade toegebracht aan derden en in een ongevallenverzekering tijdens jouw werkzaamheden als vrijwilliger.

Reiskostenvergoeding

Silverein hanteert een reiskostenvergoeding voor gebruik van eigen auto en openbaar vervoer. Vraag hiernaar bij de coördinatoren vrijwilligerswerk.

Geen vrijwilligersvergoeding

Silverein hanteert geen vrijwilligersvergoeding. Je krijgt dus geen financiële beloning voor je werk als vrijwilliger.

Extraatjes

Behalve de warme reacties van onze bewoners, trakteert Silverein de vrijwilligers jaarlijks op een aantal extraatjes zoals een jaarlijkse dankavond, een cadeaubon aan het eind van het jaar en een attentie op 12 mei, de Dag van de Zorg.

Informatieboekje

Word je vrijwilliger? Dan krijg je een informatieboekje waarin je alles kunt vinden over het vrijwilligerswerk bij Silverein. Je kunt het informatieboekje hieronder ook downloaden.

Informatieboekje vrijwilligers

Meer weten?

Hier vind je veel gestelde vragen en antwoorden.