Veelgestelde vragen vrijwilligers

Heb je vragen over vrijwilligerswerk bij Silverein? Hieronder geven we antwoord op enkele veelgestelde vragen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met een van de coördinatoren vrijwilligerswerk.

Onderwerpen

Nieuwe vrijwilligers

Solliciteer dan op een vacature voor een vrijwilligersfunctie. De vacatures vind je hier, op onze social media, via de gemeente of via een re-integratie bureau. Als je op een vacature reageert, neemt één van onze vrijwilligerscoördinatoren contact met je op. Zij nodigen je uit voor een kennismakingsgesprek of zorgen dat je een afspraak krijgt bij het team of de afdeling waarvan de vacature afkomstig is.

Solliciteer je niet via een vacature. Dan kun je ook contact opnemen met een van onze coördinatoren vrijwilligers.

De contactpersoon vrijwilligers van de woning of het team is jouw eerste aanspreekpunt. Als je samen met de coördinator vrijwilligerswerk hebt besloten waar je als vrijwilliger aan de slag gaat, nodigt de contactpersoon je uit voor een kennismakingsgesprek bij de woning of in het team. Je overlegt met de contactpersoon welke dagen en tijden je werkt en welke taken je gaat verrichten. Heb je nog andere vragen, dan kun je altijd contact opnemen met de coördinator vrijwilligerswerk.

Word je vrijwilliger? Op deze pagina vind je de belangrijkste zaken. Je krijgt ook een informatieboekje waarin je alles kunt vinden over het vrijwilligerswerk bij Silverein. Je kunt het informatieboekje hier ook downloaden.

• Silverein is gevestigd in de regio Eemland, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en De Bilt.
  • Silverein heeft locaties in: Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bilthoven, Driebergen, Soest, Soesterberg en Lage Vuursche.

Bekijk hier al onze locaties.

Ja dat kan. Er is dan wel een aantal beperkingen. Zo mag je niet op zondag werken. Lees hier meer over de minimumleeftijd voor vrijwilligerswerk.

Silverein heeft een verzekering die de aansprakelijkheid dekt van schade die door vrijwilligers wordt toegebracht aan derden en een verzekering voor ongevallen die gebeuren tijdens jouw werk als vrijwilliger. Materiële schade aan eigendommen van vrijwilligers die is toegebracht door een bewoner tijdens de werkzaamheden en die redelijkerwijs niet voorkomen kon worden, wordt door Silverein vergoed. Silverein stelt vrijwilligers niet aansprakelijk voor schade die tijdens de werkzaamheden aan de instelling zijn toegebracht, tenzij er sprake is van opzet, grove schuld of ernstige nalatigheid. Vrijwilligers die bewoners meenemen in hun auto, dienen zelf zorg te dragen voor een inzittendenverzekering. Het meenemen van bewoners in eigen auto mag alleen na goedkeuring van een zorgmedewerker, dan wel familie.

Ik ben al vrijwilliger

In eerste instantie is de contactpersoon vrijwilligers of het team van de woning jouw eerste aanspreekpunt. Als je contactpersoon van het team niet aanwezig is kun je het bij een medewerker melden. Als je langdurig verhinderd bent, moet je dit melden bij de coördinator vrijwilligers.

Het is niet toegestaan om foto’s of (beeld)opnamen te maken van de bewoners zonder daarvoor vooraf toestemming te hebben gevraagd aan de betreffende bewoner en de contactpersoon vrijwilligers. Als je toestemming krijgt, moet dit altijd schriftelijk worden vastgelegd.

Deze laatste is op de hoogte van de afspraken met bewoners en hun familie en hoe je de toestemming schriftelijk vastlegt.

Binnen de gebouwen mag niet gerookt worden door vrijwilligers en medewerkers, ook niet als een bewoner hiervoor wel voorzieningen op de kamer heeft. Roken is alleen toegestaan op de daarvoor ingerichte plekken. Check bij de locatie waar je werkt, waar dit is.

Het is niet toegestaan om alcohol te drinken tijdens je vrijwilligerswerk.

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets vertellen over u of die we met u in verband kunnen brengen. Bijvoorbeeld hoe u heet, waar u woont, wat uw telefoonnummer is en wanneer u bent geboren. U deelt persoonsgegevens met ons als u als vrijwilliger bij Silverein werkt. Er zijn strikte regels welke persoonsgegevens mogen worden vastgelegd en waarvoor deze mogen worden gebruikt. Dat is van belang met het oog op uw privacy, die we heel belangrijk vinden. De regels staan beschreven in een privacyverklaring voor vrijwilligers. Als u de regeling wilt inzien, dan kunt u deze hier bekijken.