Vrijwilligerswerk en leeftijd

Geldt een minimum of een maximum leeftijd als je vrijwilligerswerk doet?

Minimumleeftijd

Ben je onder de 18 jaar en wil je graag vrijwilligerswerk doen? Dan heb je toestemming nodig van je ouders of voogd en gelden er een paar speciale regels. De wettelijke beperkingen waar we ons aan moeten houden verschillen per leeftijd en de aard van het werk. Vragen die daarbij een rol spelen, zijn onder andere: Hoe zwaar is het werk? Is het risicovol? Is er toezicht? Is het buiten schooltijd? Hoeveel uur ga je werken, op welke dagen en op welke tijden? Via deze link hieronder vind je alles over de regels en de mogelijkheden.

Geen maximum leeftijd

Volgens de Wet Gelijke Behandeling Leeftijd (WGBL) is discriminatie op grond van leeftijd verboden bij het aanbieden van werk. Er is dus geen wettelijke maximum leeftijdsgrens voor het doen van vrijwilligerswerk. Op de website van het platform Vrijwilliger Inzet vind je een goede samenvatting over leeftijd en vrijwilligerswerk. Zie deze link