Denk op tijd na over later

Telefoneren, schrijven, koken, je verplaatsen, je omdraaien in bed, zelf eten en drinken, jezelf wassen en aankleden, je weten te redden in huis: dat zijn allemaal dingen die horen bij zelfredzaamheid. De ergotherapeuten van Silverein zijn ervoor opgeleid om bij deze alledaagse zaken te helpen.

Eén van hen is Carien Carp. Dagelijks werkt ze met mensen die moeten leren omgaan met de gevolgen van een ongeluk, een beroerte of andere ziekte. “We gaan af op de vragen die mensen zelf hebben. Bij een verlamming aan één kant geven we bijvoorbeeld advies over hoe je je zelf kunt aankleden. Het is natuurlijk lastig om je vaste gewoontes te veranderen. Daarom zoeken we uit wat iemand nog wél kan. Is er een rolstoel nodig? Dan kijken we of iemand daar goed rechtop in kan zitten. Want goed zitten is de basis voor goed eten. We overleggen over de beste aanpak met de andere behandelaren van Silverein. Zoals de diëtist, de fysiotherapeut en de psycholoog.”

Voor wie langer thuis wil blijven wonen, heeft ze praktische tips. “Preventie is het toverwoord. Oftewel: voorkomen is beter dan genezen!” In de oefenkeuken in Birkhoven Park legt ze dit uit. “Kijk kritisch rond in je huis. Hoe veilig is het? Hoge drempels, drangers op de deuren en een diepe afstap naar het balkon: dat zijn allemaal risico’s voor wie minder stevig op zijn benen staat. Je kunt ook bij het aanrecht gaan zitten, in plaats van te blijven staan. Dan kun je veilig heet water in een beker schenken. Zo zijn er meer slimme trucjes. Als je minder goed of scherp ziet, zorg dan voor betere verlichting. Losse kleedjes zijn riskant, want je kunt er makkelijk door struikelen of over uitglijden. Kies stoelen met armleuningen: daar kun je veiliger in gaan zitten en uit opstaan. Gebruik je medicijnen, let dan op de bijwerkingen. Van sommige pillen kun je duizelig worden. Mensen denken eigenlijk te laat na over ‘later’. Dan is het moeilijk om nog te verhuizen.”