Voor naasten

Veel naasten zijn mantelzorgers van onze bewoners, en zorgen ook nog steeds voor hun partner, vader, moeder, vriend of vriendin. Dit kan een zware belasting zijn. Bij Silverein vinden we het belangrijk dat we ook aan de naasten aandacht en ondersteuning geven. U kunt hierover altijd in gesprek gaan met onze zorgverleners. Ook als u vragen of zorgen heeft, maak deze gerust kenbaar. We denken graag met u mee over wat voor u en voor onze bewoners prettig is.

Silverein: samen met naasten en vrijwilligers

Wij bieden onze bewoners, samen met naasten en vrijwilligers, ondersteuning en zorg in alle fases van het ouder worden.

Ontspanning in de ontmoetingscentra

Op verschillende locaties van Silverein is een ontmoetingscentrum gevestigd. Hier bieden we op een enthousiaste manier een fijne invulling van de dag. Voor u als mantelzorger kan het wat lucht brengen in de zorg voor uw naaste, als deze activiteiten buitenshuis heeft onder professionele begeleiding. Mensen met dementie zijn er welkom voor koffie, een praatje en een breed scala aan activiteiten. Ook familie, vrienden en natuurlijk jijzelf zijn welkom.

Pia werkman, coach bij ontmoetingscentrum Bij de Tijd vertelt: We hebben ook veel aandacht voor naasten en mantelzorgers. Er is een ontmoetingsgroep met andere mantelzorgers om ervaringen te delen, we organiseren informatiebijeenkomsten en ze kunnen mee met uitstapjes. Tijdens de uitjes zien de naasten hun partner, ouder of familielid op een heel andere manier. Vaak vrolijk of enthousiast in een nieuwe omgeving en tijdens een andere bezigheid. Dat levert dankbare gezichten op: zowel bij de deelnemers als bij de naasten. Daar doen we het voor!”

U vindt onze ontmoetingscentra in Amersfoort, Baarn, De Bilt, Driebergen en Soest.

Bekijk alle ontmoetingscentra

Extra kennis en hulp voor naasten en mantelzorgers

Hoe kan ik mijn naaste helpen met de maaltijd? En hoe kan ik verder zo goed mogelijk zorgen voor hem of haar? Over een aantal onderwerpen zijn e-learnings te volgen: mini-cursussen via de computer. Deze zogeheten freelearnings zijn samen met kennisorganisatie Vilans gemaakt voor zorgprofessionals, naaten en mantelzorgers. Elke freelearning duurt ongeveer een half uur. U kunt kiezen uit de volgende onderwerpen: Eten, drinken en slikken, handhygiëne, mondzorg, steunkousen en contact maken

Ook op internet is er veel informatie en extra hulp te vinden voor naasten en mantelzorgers. Neem eens een kijkje op de volgende websites:

• Bent u mantelzorger voor iemand met dementie? Dan biedt de website www.modernedementiezorg.nl een schat aan informatie.

• In De Bilt kunnen mantelzorgers kijken op www.dementiedebilt.nl, een website van samenwerkende organisaties in de zorg. Er staat informatie op over casemanagers, hulp thuis, daginvulling en wonen. Ook is er een rubriek speciaal voor mantelzorgers.

• Voor inwoners van Baarn-Soest is de website www.ketenzorgdementiebaarn-soest.nl een startpunt voor het zoeken naar informatie. Ketenzorg Dementie Baarn-Soest is er voor mensen die last hebben van geheugenproblemen en verwardheid. Ook is er ondersteuning voor mantelzorgers, bijvoorbeeld met cursussen en groepen.

• Voor alle mantelzorgers in Nederland is MantelzorgNL actief. U kunt op de website www.mantelzorg.nl informatie vinden over uiteenlopende onderwerpen, zoals geldzaken, mantelzorg en wonen, vervangende zorg en werk en mantelzorg. Heeft u een vraag, wilt u advies over uw persoonlijke situatie of heeft u behoefte aan een luisterend oor, dan kunt u bellen naar de Mantelzorglijn: 030 – 760 60 55.