Seniorencolleges over kunst en illustraties

27-01-2023

Wie interesse heeft in illustraties, iconen, vormgeving en kleurentheorie, kan meedoen aan een reeks van vier colleges voor senioren. Het is een initiatief van stichting Oud Geleerd Jong Gedaan (OGJG) in samenwerking met de afdeling Welzijn van Beukenstein, een verpleeghuis van Silverein in de gemeente Driebergen.

Eind januari start hier de collegereeks Iconografie, die wordt gegeven door Aiske Stilting, student Toegepaste Psychologie. Deze seniorencolleges gaan over illustraties en symbolen zoals je die overal in onze samenleving ziet. Tekenen hebben we vrijwel allemaal wel eens geprobeerd. Maar wat zit er nou allemaal achter deze kunstvorm? En wat maakt iconische figuren zoals Nijntje zo memorabel?

Cognitieve uitdaging

In het verleden hebben al seniorencolleges plaatsgevonden bij andere locaties van Silverein, zoals bij Ontmoetingscentrum Molenschot en Ontmoetingscentrum Santvoorde. Dit jaar start OGJG met een eerste collegereeks bij locatie Beukenstein. Deze bijeenkomsten hebben als doel ouderen cognitief uit te dagen.

Voor iedereen

De colleges zijn gratis en voor iedereen die interesse heeft in het onderwerp. Het gaat om een serie van vier bijeenkomsten op vrijdagmiddag van 15.00 tot 16.00 uur, op 27 januari, 3, 10 en 17 februari. Aanmelding vooraf kan bij Helga Kiers, welzijnscoach, telefoon 06-30689576 of per e-mail: helga.kiers@silverein.nl.  Het adres van Beukenstein is Hoofdstraat 57, Driebergen-Rijsenburg. De colleges vinden plaats in de Orangerie.

Een leven lang leren

OGJG is in 2014 opgericht om meer cognitieve uitdaging te bieden aan senioren en een brug te slaan tussen generaties. OGJG streeft naar een maatschappij waarin een leven lang leren de norm is. Studenten geven interactieve colleges aan senioren, onder het motto 'Persoonlijke groei is niet afhankelijk van leeftijd', over vakgebieden als kunstgeschiedenis, archeologie, politiek maar ook bouwkunde en kunstmatige intelligentie. Inmiddels is OGJG uitgegroeid tot een landelijke organisatie met een bereik van tienduizendenden ouderen.

foto: Marcel Krijgsman