Qwiek.up: een grote hit voor bewoners

23-09-2022

In verpleeghuis Beukenstein kijkt een van de bewoners genietend naar beelden van rondzwemmende vissen. Welzijnscoach Helga Kiers zit ernaast en wijst af en toe op een bijzonder exemplaar. Ze heeft de Qwiek.up aangezet, die de film op de muur van een van de tien huiskamers van Beukenstein projecteert.

Volgens Helga zorgt het apparaat voor vermaak, maar brengt het vooral ontspanning. Ze legt uit: “We kunnen de projector ook op het plafond richten. Als een bewoner moeite heeft uit bed te komen of opziet tegen het wassen en aankleden, zetten we het apparaat een kwartiertje van tevoren aan. We gebruiken aangekochte beelden van bloemen, vissen of leden van het Koningshuis, maar ook persoonlijke foto’s of filmpjes. De afleiding zorgt voor ontspanning, waardoor bewoners net wat fijner wakker worden en alles soepeler verloopt.” Het verpleeghuis in Driebergen heeft nu één Qwiek.up, maar de bewoners beleven er zoveel rust en plezier aan dat Beukenstein een tweede wil aanschaffen. Daarom is er op 24 september een sponsorloop. Je kunt jezelf opgeven om mee te lopen en daarbij kiezen voor een hardlooproute of een wandelroute. Helga vertelt enthousiast: “Het wordt een feestelijk evenement met versgebakken poffertjes, livemuziek en natuurlijk een demonstratie van de Qwiek.up. Bij de wandelroute, zouden wij het super vinden als zoveel mogelijk deelnemers een bewoner meenemen. Bewoners genieten namelijk enorm van het buiten zijn. Samen maken we er een prachtige ochtend van.”

Loop je ook mee? Opgeven voor de sponsorloop kan tot 19 september via Jolanda.Legemaat@silverein.nl of 06 – 30 68 95 76.