Ontmoetingscentrum Birkhoven Park: In `t Atelier is het altijd gezellig

29-05-2023

In Ontmoetingscentrum Birkhoven Park in Amersfoort is altijd iets te doen. Ouderen die in het fraaie woonzorgcentrum of thuis wonen kunnen hier, met een indicatie, terecht voor dagbesteding. Elke vrijdagochtend helpt Majo Schoonderbeek in het aansluitende Atelier, waar cliënten creatief aan de slag kunnen.

Majo vertelt: “Als vrijwilliger hoef je niet veel kennis te hebben. Als je iets niet weet, vraag je om hulp.” Mevrouw Kuijt versiert vandaag een dienblad met mozaïek. Ze lacht: “Die is straks voor mijn dochter.” Er hangt een gezellige sfeer; kopjes koffie staan op tafel en er klinkt muziek op de achtergrond. Majo wijst naar een cliënt die stukjes in een houtwerk plaatst: “Daar heeft die meneer voor gezorgd. Hij heeft afasie, kan daardoor niet praten en vindt het fijn om de muziek te regelen.” Het is duidelijk dat ’t Atelier om meer draait dan alleen creatief bezig zijn. Majo vertelt: “We hebben wel vrijwilligers nodig, zonder hen kunnen we dit niet doen. Iedereen is welkom.”

Mevrouw Kuijt legt nog eens uit hoe gezellig het is: “Ik geniet echt. Ik ben graag bezig, kom met plezier en sla nooit over.” Majo merkt dat het voor alle cliënten fijn is even uit de eigen omgeving weg te zijn, ook voor haar. Ze lacht: “Zij vinden het leuk, maar ik ook!”

Aan de slag als vrijwilliger

Lijkt het je leuk om net als Majo als vrijwilliger ouderen te helpen bij Silverein? Klik hier