Vrijwilligerswerk Silverein: "Dankzij de hulp van lokale ondernemers, kunnen we iets leuks regelen voor vrijwilligers"

10-06-2022

Vrijwilligers zijn enorm waardevol in de zorg. Zij bezorgen cliënten mooie momenten op een waardevolle manier. Carolien Sukel is de coördinator van het vrijwilligerswerk in Soest.

Enthousiast vertelt ze: “Iedereen kan en mag meehelpen, de doorsnee vrijwilliger bestaat hier niet. Jongeren van een school helpen ons in de tuin en een vrouw van 80 breit met een cliënt. Sommige mensen hebben een baan en doen vrijwilligerswerk ernaast, anderen hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Iedereen telt mee. Ik probeer altijd een zo goed mogelijke match te maken tussen dat wat een vrijwilliger wil en aan welke activiteiten cliënten behoefte hebben. Dit overleg ik met de zorgmedewerkers.”

Carolien vervolgt: “Alles is mogelijk. Ben je sportief en vind je fietsen of wandelen leuk? Je doet cliënten een groot plezier door met hen een wandeling te maken of een stuk te fietsen op een duofiets. Is koken je hobby? Denk dan eens aan het koken van een lekkere, gezonde maaltijd. De bewoners van Daelhoven of Molenschot zullen daar zeker van genieten. Met elkaar zorgen we dat cliënten iedere dag een goede dag beleven.” Dankzij de hulp van lokale ondernemers in Soest, kan Carolien af en toe iets leuks regelen voor vrijwilligers. “Zo werken de tuinvrijwilligers binnenkort in mooie gesponsorde bedrijfskleding”, lacht ze.

Meer weten over vrijwilligerswerk in Soest of in een van de andere regio's? Kijk hier.