Voorstelling over zorg van morgen exclusief voor Silverein

21-04-2023

Zo’n 600 medewerkers en vrijwilligers bezochten deze maand theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen?’. De voorstelling, speciaal voor medewerkers in de ouderenzorg, speelde exclusief voor Silverein in het ICOONtheater in Amersfoort.

Een eerlijke en uitdagende voorstelling voor iedereen die werkt in de verpleging, verzorging en thuiszorg. De theatervoorstelling heeft als doel om het gesprek over de toekomst van de zorg aan te jagen. Maar ook om zorgmedewerkers te laten zien dat zij er niet alleen voor staan: de zorg van morgen is een verantwoordelijkheid van de hele samenleving. De voorstelling sluit goed aan bij de nieuwe strategie van Silverein.

‘Mag ik je kussen?’

De voorstelling gaat over een alleenstaande man met dementie, zijn dochter die de hele wereld over reist en het zorgteam dat om hen heen staat. Op een ontroerende en uitdagende manier laat het zien dat de zorg er alles aan doet om de man overeind te houden - tot het thuis echt niet meer kan. Daarmee geeft de voorstelling inzicht in de moeilijke keuzes waar zorgmedewerkers dagelijks mee worden geconfronteerd. Met een zorghart dat eigenlijk nooit opgeeft, maar nu toch echt de grenzen van het mogelijke heeft bereikt.

Nagesprek

Na de voorstelling gingen de collega’s met elkaar in gesprek. Dat gesprek is nodig, want de samenleving wordt steeds ouder en de vraag naar zorg stijgt. Nu al merken zorgmedewerkers daar de gevolgen van. Hoe kunnen zorgmedewerkers ook in de toekomst met dezelfde passie en aandacht voor hun cliënten blijven zorgen, zonder zelf nog harder te moeten werken? Dat is de vraag die centraal staat.

Reacties van medewerkers

Bekijk de aftermovie met reacties van medewerkers.

Over morgen

De voorstelling ‘Mag ik je kussen?’ is gemaakt door TheaterMakers Radio Kootwijk en onderdeel van het landelijke programma Over Morgen. Over Morgen zoekt in dialoog met de sector en de samenleving naar oplossingen voor de zorg van morgen. Want het moet anders. Niet alleen zorgorganisaties, maar ook de politiek, zorgverzekeraars, het bedrijfsleven, welzijnsorganisaties en buurtinitiatieven spelen een rol in toekomstbestendige ouderenzorg.

Kortom, de hele samenleving is aan zet. Want we kunnen de zorg alleen anders organiseren, als mensen hun verwachtingen bijstellen. Hoe wil jij ouder worden? Wat heb je daarvoor nodig? Is je woning nog leeftijd-proof en wat verwacht je van je naasten? Onder het motto praat vandaag over morgen wordt het gesprek aangejaagd over de toekomst van ouder worden.