Quercus: Net als thuis

08-06-2022

Quercus is een nieuwbouwvilla in de bosrijke omgeving van Amersfoort. De kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie heeft plaats voor zeven tot acht personen per verdieping en een hecht team zorgt voor rust en een goede, huiselijke sfeer.

Zorgmedewerkers Hylke Hop-de Wilde en Dunya Hagebeuk vertellen: “Tussen de middag maken we een uitgebreide lunch en in de avond koken we graag zelf. Bewoners kunnen aangeven waar ze zin in hebben, want wij bestellen de boodschappen. We vouwen de was aan tafel en bakken regelmatig een taart. Alles om het een echt thuis te maken.”

Quercus ligt schuin achter Villa De Eik, een andere locatie van Silverein. Bewoners van beide huizen kunnen elkaar in de gezamenlijke serre en beleef- en kijktuin ontmoeten. Langs het wandelpad staan tientallen kabouters. Ook is er een moestuin en zijn er fruitbomen. Medewerkers, bezoekers en vrijwilligers helpen mee bij het onderhoud van de tuin. Bewoners Henriette van Petersen en Fred Eijpe zijn graag buiten. Fred zit het liefst op de schommelbank. Hij vindt het moeilijk om stil te zitten, het geschommel op de bank en de wandelingen langs de kabouters zijn voor hem een uitkomst.

De zorgmedewerkers proberen de hele dag activiteiten aan te bieden. Hylke vult aan: “Drie jaar geleden hebben we een duofiets bij elkaar gespaard, fantastisch om een klein rondje mee in de buurt te maken, bijvoorbeeld naar Bos Birkhoven met familie of vrijwilligers. De interactieve beleef tv hebben we ook samen gekocht. Daarmee kunnen bewoners spelletjes en puzzels doen en luisteren naar muziek. Dunya zegt: “Eigenlijk is er hier altijd wat te doen. De avonden sluiten we gezellig af met een toastje of een advocaatje, hè Henriette?” Henriette straalt. “Net als thuis.”