Opa Karel en kleindochter Hannah maken de bewonerswereld net wat groter

30-05-2023

Op 4 juni is het Nationale Opa en Oma dag. Een dag om alle grootouders in het zonnetje te zetten. Zoals Karel. Iedereen in De Koperwiek kent hem als ‘de opa van Hannah’. En dat is niet zo gek, want via zijn kleindochter is Karel Timmerman degene die alle bewoners op vrijdagochtend van koffie voorziet.

“Mijn moeder woonde in een aanleunwoning van een verzorgingstehuis. Wekelijks bezocht ik haar en bleef ik een nachtje slapen”, vertelt Karel. “Na haar overlijden miste ik niet alleen mijn moeder, maar ook de gezelligheid van de contacten die door de jaren heen met andere bewoners van dat tehuis was ontstaan.” Hannah tipte activiteitenbegeleider Lorraine dat ze de koffieronde wel iets voor haar opa vond. En zo werd hij vrijwilliger in deze Silverein-locatie, nu al een jaar.

It runs in the family

Karel werkte zijn hele leven in de zorg met kinderen en jeugd, Hannah’s moeder is docent verpleegkunde en Hannah zelf zit in haar derde jaar verpleegkunde. Haar tweedejaars stage liep Hannah op de afdeling van De Koperwiek waar mensen met lichamelijke beperkingen wonen. “De mensen daar zijn zo betrokken. Iedereen wilde altijd precies weten hoe mijn weekend was geweest! Dat contact is superleuk.”

“Voor de bewoners zijn we een doorgeefluik van buiten”, haakt Karel hierop in. “Met onze verhalen, maar ook met ons luisteren, maken we hun wereld wat groter dan de kamer waar sommigen zelden vanaf komen.” Nog steeds vragen bewoners Karel hoe het nu met Hannah gaat. Ze herinneren zich Hannah als de stagiaire die net ‘dat beetje meer’ bood. Dat is wat Karel ook doet. “Als ik iemand in diepe slaap aantref, schenk ik geen koffie in, maar leg ik wél het koekje neer. Een teken van leven.”

Karels betrokkenheid geldt ook in zijn familie

“Mijn opa kookt wekelijks voor ons gezin en dat van mijn tante! Elke maandag mogen we onze avondmaaltijd afhalen”, vertelt Hannah spontaan. Echt een opa om in het zonnetje te zetten op deze Opa en Oma dag.

Tekst: Jarieke Kattenberg