Nieuwe webshop voor Het Gemakspannetje, maaltijdservice van Silverein

16-11-2020

Een maaltijd thuis laten bezorgen is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Een paar klikjes op de smartphone of tablet en de pizzakoerier of maaltijdbezorger staat voor de deur. Voor mensen in de regio Utrecht, bijvoorbeeld ouderen, die een wat uitgebalanceerdere maaltijd prefereren, is er nu de webshop Het Gemakspannetje van Silverein. Deze webshop maakt het mogelijk op een laagdrempelige manier een maaltijd te bestellen.

Een maaltijd thuis laten bezorgen is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Een paar klikjes op de smartphone of tablet en de pizzakoerier of maaltijdbezorger staat voor de deur. Voor mensen in de regio Utrecht, bijvoorbeeld ouderen, die een wat uitgebalanceerdere maaltijd prefereren, is er nu de webshop Het Gemakspannetje van Silverein. Deze webshop maakt het mogelijk op een laagdrempelige manier een maaltijd te bestellen.

Silverein is de webshop gestart als een soort pilot, vertelt Jelle de Vries, hoofd voeding bij Silverein. ,,Wij koken al jaren dagelijks verse maaltijden voor de bewoners van onze verpleeghuizen. Maar er zijn ook veel ouderen die gewoon thuis wonen en het fijn vinden om niet elke dag te hoeven koken. Ook zij kunnen bij ons maaltijden bestellen. Dat gebeurt nu nog met de hand, via het invullen van bestellijsten. Die worden vervolgens bij het leveren van maaltijden door het transport weer meegenomen en door onze administratie verwerkt. Wij bezorgen tweemaal in de week (dinsdag en vrijdag) de maaltijden bij mensen thuis. En zij kunnen dus meerdere maaltijden op een bezorgdag bestellen.’’

Maar nu is er dus ook een webshop, die het bestellen van een maaltijd nog makkelijker maakt. Het voordeel van de webshop is onder meer dat je veel beter kunt zien wat je bestelt, omdat elke maaltijd op een afbeelding te zien is. En je kunt kiezen voor een hoofdmaaltijd en daarnaast apart kiezen of je ook een voorgerecht en/of een toetje wilt.

 

Wisselend assortiment

Een maaltijd van Het Gemakspannetje kan een mooi alternatief zijn voor de kant-en-klaarmaaltijden uit de supermarkt, of een bezorgmaaltijd. Over het algemeen hebben die een vast assortiment waarop je toch een keertje uitgekeken raakt. Het aanbod van Het Gemakspannetje verandert wekelijks.
De webshop wordt overigens nog verder ontwikkeld. Binnenkort is het ook mogelijk dat klanten dieetwensen kunnen invoeren. Wil je zoutloos eten, dan klik je dat aan en toont de webshop alleen maaltijden zonder zout. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld allergenen. En er zijn ook vegetarische maaltijden.
Silverein werkt in deze pilot samen met PinkRoccade Healthcare, een organisatie die IT-oplossingen ontwikkelt voor organisaties in de zorg. Michael Deeks van PinkRoccade Healthcare: ,,Silverein werkt al langer met het voedingsmanagementsysteem CuliCart Hospitality, dat binnen zorginstellingen (intramuraal) het gehele voedingslogistieke proces ondersteunt. Zo bestellen de verschillende afdelingen van bijvoorbeeld verpleeghuis Sparrenheide in Driebergen via dit systeem de maaltijden voor de bewoners. Daarbij wordt ook ingevoerd of een maaltijd zoutloos, zoutarm of zonder bepaalde allergenen of zelfs gepureerd moet zijn. Die informatie wordt vertaald naar kaartjes, die bij de gerechten worden gevoegd, zodat de juiste maaltijd bij de juiste bewoner terechtkomt.’’

De regio in

Met dit systeem wil Silverein nu ook de regio in. Dat wil zeggen: het systeem ook extramuraal gaan gebruiken, waarvoor de webshop Het Gemakspannetje is opgezet. Deeks: ,,De papieren bestellijsten, die met de hand worden ingevuld en verwerkt, zijn arbeidsintensief en foutgevoelig. Zeker als het gaat om ouderen, vaak kwetsbare mensen, is het van belang dat een systeem transparant, eenvoudig en veilig is. Met Silverein zijn we nu begonnen met het doorontwikkelen van CuliCart Hospitality met een extramuraal portaal, zodat het ook voor gebruik buiten zorginstellingen zeer geschikt is.’’

 

Digitaal vaardig

Maar zijn ouderen eigenlijk wel digitaalvaardig genoeg voor het gebruiken van zo’n webshop? Deeks is optimistisch: ,,Twee, drie jaar geleden dacht men nog: ouderen gaan echt niet via webshops iets bestellen. Maar je merkt dat ook mensen in zorginstellingen steeds vaker een smartphone of tablet gebruiken; ze facetimen of skypen met hun kinderen… En sinds corona is dat alleen maar meer geworden. Familie kon niet meer bij vader of moeder op bezoek komen, digitaal was de enige manier om nog contact met elkaar te hebben. Corona heeft echt voor een versnelling van digitale vaardigheden van ouderen gezorgd. En natuurlijk worden de jongere ouderen van nu, die al bijna alles digitaal doen, straks ook weer ouder. Voor hen is een webshop straks gesneden koek.’’
Jelle de Vries van Silverein ziet de nieuwe webshop Het Gemakspannetje wel zitten. ,,Kijk, voor ouderen is het misschien nog niet zo heel eenvoudig en gebruikelijk om hun bestellingen digitaal te doen. Maar het idee is dat bijvoorbeeld vrijwilligers mensen thuis gaan helpen met het systeem te werken, mits ze dat willen. Verder is het natuurlijk voor kinderen heel makkelijk om voor hun ouder(s) via de webshop maaltijden voor hem of haar te bestellen. Mochten mensen toch gewoon via papieren lijsten hun maaltijden willen bestellen, dan kunnen wij alsnog die bestellingen via het CuliCart Hospitality-systeem invoeren. Dat betekent in ieder geval een flinke stap vooruit in ons eigen logistieke proces.’’

Nieuwe doelgroepen

Maar Silverein wil met Het Gemakspannetje ook nieuwe doelgroepen aanboren. ,,In principe maakt het niet uit of iemand 40 of 80 is. En ik denk dat zelfs studenten het best makkelijk vinden om af en toe zo’n maaltijd bij Het Gemakspannetje te bestellen. Er is elke week wat nieuws en we maken voor elk wat wils. Ook bij ons kun je spareribs met knoflooksaus krijgen, of lekkere garnalen.’’