Nieuwe strategie Silverein centraal in SPOT ON-week 'Toekomstbewust’

25-05-2023

Op landelijk en regionaal niveau worden allerlei initiatieven ontplooid om toekomstbestendige verpleegzorg handen en voeten te geven. In de SPOT ON-week ‘Toekomstbewust’ van 22 t/m 26 mei 2023 werden zorgorganisaties uitgenodigd om met dit thema aan de slag te gaan. In deze SPOT ON-week is de nieuwe strategie van Silverein op een landelijk platform gepresenteerd als een van de goede voorbeelden van organisaties die werk gemaakt hebben van de ontwikkeling van een toekomstvisie.

Het gaat om een platform van 'Waardigheid en trots voor de toekomst', een programma dat organisaties helpt om voorbereid te zijn op veranderingen in de verpleegzorg. Dit doen ze door te faciliteren in kennis, goede voorbeelden te delen en organisaties te ondersteunen bij deze uitdaging.

Na corona, een fusie en wisselende leiding hadden medewerkers bij Silverein behoefte aan een nieuw perspectief. En dan waren er ook nog de geluiden in de media: over de vergrijzing en een oplopend personeelstekort. Directeuren Esther van het Erve en Timon Dijkman beseften dat de nieuwe toekomstvisie ouderenzorg en strategie dan ook vooral moesten zorgen voor werkgeluk, werkkracht en positiviteit. En dat die breed gedragen moesten zijn. De zorgorganisatie organiseerde dialoogsessies met medewerkers, cliënten, naasten en vrijwilligers. De strategie werd aansprekend vormgegeven in een zorghart. ‘We werken vanuit: Waar hebben we als organisatie zelf invloed op? En waar we op inzetten, daarvan geloven we dat het kan.’

Lees het hele interview...