Het bloeit en borrelt en bruist in de Rinnebeek

12-07-2023

Een binnentuin met kleur en geur, met beslotenheid én uitdaging: die komt eraan voor de bewoners van de Rinnebeek. Medewerkers en buurtgenoten slaan de handen inéén om dit droomproject tot werkelijkheid te maken.

Meestal heerst er een rustige stemming in het markante gebouw aan de St. Laurensweg. Maar vandaag is het bedrijvigheid alom. Het ontmoetingscentrum krijgt alvast een opknapbeurt. Deze ruimte op de begane grond is lang niet altijd in gebruik bij het team en de bewoners. Die ‘leegstand’ kwam de wijkvereniging Noord-Oost De Bilt ter ore. De raad zocht juist een plek in de buurt om leuke activiteiten te organiseren en te vergaderen.

De wijkvereniging richt zich op het leefbaar maken van de omgeving, met een gedichtenroute, activiteiten op het grasveld vóór de Rinnebeek en aandacht voor eenzame ouderen. Teamleider Sascha Jaspers Focks is blij met deze samenwerking. Terwijl twee buurtgenoten een bankje naar binnen tillen voor de koffiecorner, neemt Sascha ons mee naar de binnentuin. Die ligt op de 1e etage. Het is een beschutte, maar wat kleurloze tuin, omsloten door wanden. “Kijk, deze saaie betonblokken gaan we samen met de wijkraad afvoeren, dat scheelt in de kosten”, ver telt ze. “Met kleine aanpassingen maken we er een echte belevingstuin van. Er komt een pergola en een schaduw doek, dat biedt een plek waar familie met hun naaste gezellig kan zitten. We leggen samen met de tuinarchitect een belevinsgspad aan. Dit stimuleert bewoners om de natuur te ervaren. Ruik eens aan lavendel, dat doet iets met je.”

Dat de tuin nu aangelegd kan worden, is een geweldige opsteker voor de Rinnebeek, vindt Sascha. “In december hebben we een heel succesvolle kerstmarkt gehouden. De opbrengst was voor de tuin. Dat heeft zoveel opgeleverd! Allereerst een mooi bedrag. We zijn de winkeliers nog steeds dankbaar voor hun gulle bij dragen. En naderhand ook nog een donatie voor de aanschaf van comfortabele tuinmeubels. Het is prachtig wat er uit enthousiasme kan ontstaan. Krachten bundelen in De Bilt geeft nieuwe energie.”