Bijeenkomst DemenTalent Baarn

05-06-2024

Een gemêleerd gezelschap was 29 mei aanwezig in Baarn: vertegenwoordigers van scholen, een voorganger, locatiemanagers van zorginstellingen, cliëntenraden, bestuurders van ouderenzorgorganisaties, een beleidsmedewerker van de gemeente, de plaatselijke banketbakker en zelfs een vertegenwoordiger van een woonwarenhuis.

Allemaal luisterden ze naar de inspirerende voorbeelden van DemenTalent, dat nu ook in Baarn voet aan de grond zet. Het doel van DemenTalent: mensen met dementie (weer) in hun kracht zetten. Silverein, King Arthur Groep en Amaris Zorggroep slaan de handen ineen en leveren alledrie een eigen ambassadeur.
“Wij kijken naar wat mensen met dementie wél kunnen,” zo stak Esther Otten (projectleider Baarn) van wal. “Welk talent heeft deze persoon, welke interesses en vaardigheden zijn er nog? Wat kan iemand nog leren, zelfs als er (beginnende) dementie is geconstateerd? Het lerend vermogen van iemand met dementie is namelijk nog aanwezig. Vervolgens richten we ons op de vraag: Hoe kunnen we mensen met dementie nog zo lang mogelijk actief laten blijven door hen als vrijwilliger in te zetten? Zodat men zich nuttig voelt en actief onderdeel is van de samenleving.”

Volwaardig mens

Deze gedachtegang is een flinke beweging in (ouderen)zorgland. Dat merkt ook Wethouder Steven de Vries. Ook hij kwam aan het woord. “We kijken nu anders naar mensen met dementie. Ik heb daar zelf ook een ontwikkeling in doorgemaakt. Mensen met dementie neigen we als samenleving af te schrijven. Maar dat is te ongenuanceerd. We moeten de mens als volwaardig zien. Ik zie dat samenkomen in DemenTalent. Het maakt me trots om dit in Baarn uit te rollen! Tegelijkertijd zijn er grote uitdagingen waar we als samenleving met elkaar mee moeten rooien. Als gemeente moeten we stappen zetten om te zorgen dat onze inwoners het goed hebben en goed houden.”

“Ik ben nog steeds helemaal goed”

De aanwezigen krijgen een filmpje te zien van deelnemer Jan. Hij werkt als vrijwilliger voor DemenTalent op Landgoed Geerestein. Laatstgenoemde is in dit geval de ‘inlener’ zoals het wordt genoemd in het project DemenTalent. Jan vertelt: “Als je alleen maar op de bank zit, ga je naar beneden. Maar ik ben nog steeds helemaal goed.” Zijn begeleider (‘inlener’) bevestigt dat: “Jan is ontzettend sterk en zeer gemotiveerd om te helpen. Tijdens het werk zorg Jan voor sfeer, door de anderen te vertellen over zijn werk van vroeger. “ Ook zijn vrouw is positief: “Jan is minder snel geïrriteerd, minder angstig.”

‘Zuurstof in je hoofd’

Deanie van Tuijl, (directeur DemenTalent) vertelde tijdens de bijeenkomst over de totstandkoming van het initiatief. “Goed om te weten: dit is ontstaan vanuit de mensen met dementie zèlf. Al meer dan 1000 deelnemers zijn er landelijk bij DemenTalent betrokken, of betrokken geweest. We kijken door DemenTalent anders naar de mens met dementie en tegelijk ontlast dit project de mantelzorger. We zien ook minder boosheid, minder initiatiefloosheid. Mensen die meedoen met DemenTalent gaan vaak meer bewegen. Dat geeft ‘zuurstof in je hoofd’ zoals Jan het zegt in het filmpje. Het is bovendien een alternatief voor dagbesteding.” Deanie benadrukt dat vrijwilligers in meerdere sectoren terecht kunnen: als voorlezer in de kinderopvang of op een basisschool, bij de gemeente in de groenvoorziening, bij de verzorging van dieren op kinderboerderijen, als hulp in de horeca of een winkel, als vrijwilliger in de kerk en nog veel meer. “Onze ambassadeurs in Baarn zorgen voor goede begeleiding, maar ook kennisoverdacht. Want wat is dementie en hoe ga je als ‘inlener’ om met een vrijwilliger?”

Banketbakker Veldhuizen

Dennis van Marion, van banketbakkerij Veldhuizen uit Baarn, woonde de bijeenkomst bij. De gebakjes in de pauze waren van zijn hand. “Ik kan wel iemand gebruiken die me helpt met de chocoladebikkels, onze specialiteit. Op dit moment hebben we een medewerker met een beperking bij ons werken. Dat gaat heel goed. Graag gun ik ook een werkplek aan een persoon met dementie. Van dichtbij zie ik wat de ziekte doet, mijn vader heeft ook dementie. Ik vind het alleen maar mooi om een steentje te kunnen bijdragen.”

Fotobijschrift:
V.l.n.r.: Pascale Priem (ambassadeur Silverein), Freja Aurik (regiomanager Amaris), Berna Pleijsant (ambassadeur Amaris), Anneke Athmer (ambassadeur King Arthur Groep), Esther Otten (projectleider), Deanie van Tuijl (directeur DemenTalent).

Bent u of kent u een mogelijke vrijwilliger met dementie en is er interesse in deelname aan DemenTalent? Neem een kijkje op de website of neem contact op met het projectteam dat op zoek is naar verenigingen, winkels, scholen, kerkgenootschappen, bedrijven en maatschappelijke organisaties waar mensen met dementie aan de slag kunnen via baarn@dementalent.nl of 085-7991205. Ambassadeurs Anneke Athmer (King Arthur Groep), Pascale Priem (Silverein) en Berna Pleijsant (Amaris Zorggroep) staan u graag te woord.