Thuis blijven wonen, tenzij

19-12-2023

Wijzigingen voor potentiële cliënten op wachtlijst met VV4-indicatie

Er is gebleken dat steeds meer mensen zorg nodig hebben en de zorg steeds duurder wordt. Het is belangrijk dat een plek in een verpleeghuis mogelijk blijft voor iedereen die dat echt nodig heeft. Daarom heeft het zorgkantoor in haar inkoopbeleid voor 2024 het volgende opgenomen: iemand met indicatie VV4 wordt in principe niet meer in een verpleeghuis geplaatst, tenzij daar een dringende inhoudelijke reden voor is.

Wat betekent dit voor u?

Heeft u (of uw naaste) een VV4 indicatie en staat u op de wachtlijst bij Silverein of meldt u zich nieuw aan bij Silverein? En heeft u Silverein als voorkeur om te wonen opgegeven? Dan neemt een van de cliëntadviseurs contact op met u in de 1e helft van 2024 om het volgende te bespreken:

• hoe het met u gaat en wat mogelijkheden zijn om uw benodigde ondersteuning en zorg thuis te (blijven) ontvangen;
  • uw plek op de wachtlijst voor een woning bij Silverein.

Wanneer is er sprake van een tenzij-situatie?

• als het noodzakelijk is dat u (tijdelijk) wordt opgenomen, omdat de noodzakelijke ondersteuning en zorg thuis niet verantwoord te organiseren is;
  • als uw wachtlijst status ‘urgent’ of ‘actief plaatsen’ is.

Kunt u écht niet meer thuis wonen en moet u binnenkort opgenomen worden (op de wachtlijst heeft u de status ‘actief’ of ‘urgent’)?

In dat geval kunt u contact opnemen met een van onze cliëntadviseurs en bespreken we met u de mogelijkheden.

Heeft u vragen?

U kunt hiervoor contact opnemen met de afdeling Cliëntadvies van Silverein via e-mail: clientadvies@silverein.nl of telefonisch:

• Regio Baarn-Amersfoort-Soest tel: 088-5131766
  • regio Driebergen tel: 088-5131767 of
  • regio Bilthoven tel: 0885131768.