Een goede roosterplanning is het halve werk

22-02-2023

Goed roosteren is een vak. Het is niet meer iets wat je erbij doet naast je baan. ‘Roosterplanner zijn’ vraagt om specifieke competenties, het moet bij je passen. Toen Silverein ontstond, had elke regio zijn eigen planners met hun eigen werkwijze. Door het samengaan ontstond de behoefte om meer inzicht te krijgen in de personeelsplanning. Juist met het tekort op de arbeidsmarkt moeten we zuinig zijn op medewerkers, ons belangrijkste ‘menselijke kapitaal’.

Kennis en kunde

Met de hulp van bureau Spril is hiervoor een doordacht plan gemaakt. Het slotstuk daarvan was het trainen van de beoogde roosterplanners. Zij zijn in het najaar gestart met de opleiding, die uit 8 dagen bestond. Onderwerpen waren onder andere planningskennis (rekenmodellen, ONS), wetgeving (arbeidstijden, CAO) en communicatie/adviesvaardigheden. op 21 februari mochten de roosterplanners hun diploma in ontvangst nemen. De capaciteitsplanners volgen een opleidingstraject tot capaciteitsplanner. Zij ronden dit af in maart.

Beter in balans

Met het 20-koppig team dat er nu staat, kan iedereen blij zijn. Bedrijfsmatig is er meer grip op de inzet van uren van zowel medewerkers in loondienst als inhuur van externe medewerkers. En een rooster dat aansluit op je privé situatie, is fijn om met plezier je werk te kunnen doen.

Meer lezen: https://spril.nl/onze-kennis/spril-helpt-silverein-aan-efficientie-en-blije-mensen/