Met Zorg thuis kun je prettig thuis wonen, ook als je dementie hebt

06-04-2023

Hoe kun je zo prettig mogelijk thuis wonen als je dementie hebt? Met begeleiding van Zorg thuis lukt het best. Dat blijkt uit het verhaal van Jan Stegeman (86). Marina Coolsma, individueel begeleider bij Zorg thuis van Silverein, zoekt hem drie keer per week op en helpt structuur te geven aan de dag.

In de woonkamer staat een grote vleugel waar meneer Stegeman regelmatig op speelt. Met een plank vol bladmuziek is er keus genoeg. Vandaag wordt het ‘Für Elise’. Ruim vijftig jaar woonde hij met zijn vrouw in dit huis. Een half jaar geleden werd zijn vrouw Henna opgenomen in verpleeghuis Beukenstein van Silverein. Onlangs is zij overleden.

Dat kan ik nog wél

Marina: “Zorg thuis is gekomen toen Jan en Henna niet meer aan de lunch toekwamen. Hij was te druk met de zorg voor haar. Zorg thuis kwam langs om een boterham te maken. Na de verhuizing van Henna is dat nog even doorgegaan, maar dat bleek niet nodig. Jan kon zelf zijn brood maken.” Jan is blij met de komst van Marina. “Ik vind het leuk en zinvol dat er iemand komt, want tja, een keer vallen kan toch.’

Samen aan de slag

Jan heeft de diagnose vasculaire dementie gekregen. Marina ondersteunt hem om structuur te geven aan de dag, zichzelf te redden, activiteiten te doen en de dagelijkse maaltijd te verzorgen. Op de dagen dat Marina er is maken ze samen een boodschappenlijst. De boodschappen bestellen ze bij een buurtsuper, die alles de volgende dag bezorgt. In zijn werkzame leven was Jan wiskundige. Het rekenen zit er nog steeds in. Met humor: “Om de andere dag worden twee maaltijden thuis geleverd. De maaltijdbezorger heeft uitgerekend dat een week een oneven aantal dagen heeft. Met een ingewikkelde rekensom heeft hij berekend dat er op zaterdag één maaltijd wordt gebracht voor de zondag en dat het dan precies klopt.”

Zelfstandig met steun

Jan kan zich met wat ondersteuning goed redden. “Ik probeer het huis netjes te houden. Eén ochtend per week komt de hulp. Bij het ontbijt kom ik weleens in de verleiding om de krant te pakken en de sudoku op te lossen. Dan verknoei ik mijn tijd voor schoonmaken weer. Maar zolang ik het nog voor elkaar krijg met hulp en steun, gaat het best.”

Meer informatie over Zorg thuis? Klik hier