Maak kennis met: Frank

02-12-2021

Om kennis te maken met verschillende medewerkers binnen onze zorgorganisatie interviewen we regelmatig een medewerker. Aan het woord: Frank Werkman, activiteitenbegeleider locatie Weltevreden in Bilthoven (Silverein).

Hoe ben je in het vak gerold?

Vanaf jongs af aan vind ik het leuk om met mensen te werken. Ik ben een zorgzaam iemand en daarom wilde ik in de zorg werken. Tijdens mijn werk kwam ik heel veel eenzaamheid tegen en daarom ging ik mij richten op het welzijn van mensen. Ik vind het leuk om mensen een zinvolle dag te geven. De opleiding die ik gedaan heb heette toentertijd begeleider MBO 4.

Hoe kwam bij Silverein (voorheen de Bilthuysen)?

Nadat ik getrouwd ben, zijn we in Soesterberg gaan wonen en ben ik rond gaan kijken in de omgeving. Toen zag ik deze vacature voorbijkomen.

Wat maakt dit werk zo bijzonder?

Ik geloof en voel dat cliënten niet alleen maar bijvoorbeeld verzorgd willen worden maar ook behoefte hebben aan een leuke dag met activiteiten. Ik vind het zinvol werk omdat ik als persoon ervoor kan zorgen dat een cliënt minder sombere gevoelens heeft. Dit door leuke activiteiten aan te bieden en ze samen te doen. Vaak heeft men het gevoel dat men er niet meer toe doet. En door activiteiten aan te bieden krijgen cliënten meer energie en zin in de dag. Daarom doe ik al jaren allerlei activiteiten; van bloemschikken, koken, schilderen tot het organiseren van gespreksgroepen. Zodat er altijd iets leuk is om te doen.

Cliënten genieten van de individuele aandacht die ik ze geef en als het kan, ga ik één op één iets leuks met hen ondernemen.

Een mooi voorbeeld:

Een tijdje terug heb ik een cliënt ontmoet die somber gestemd was en niet zoveel wilde. Na een aantal keren bij hem langs te zijn geweest, hebben we met een duo-fiets een mooie fietstocht gemaakt. Na afloop zei hij “dit geeft mij energie in het leven”. “Ik heb een reden om ergens het bed voor uit te gaan”, hoe fijn is dat.

Heb je leuke collega’s?

Ja, dat loopt heel goed. Er hangt een hele positieve werksfeer en dat maakt het werk extra leuk. Er wordt naar je omgekeken. Het valt op als je er niet bent. Dat vind ik belangrijk.

Ontwikkeling als mens

Naast dit werk ben ik mijn theologie opleiding aan het afronden. Dit helpt mij ook bij gespreksvaardigheden met mensen. Ook bij mensen in hun laatste levensfase helpt deze opleiding mij om gesprekken goed te kunnen doen.

Je hebt een boek geschreven? “Onze dagen zijn uw dagen”

Dit is een uit de hand gelopen hobby. Het is een bijbels dag- en bezoekboek. Iedere week kun je een gespreksvraag lezen in het boek, waar je zelf over na kunt denken en die je kunt bespreken met familie of visite die bij je langskomt. Een combinatie van schrijven in het dagboek en het lezen en bespreken van gespreksvragen. Een dagboek dat iedereen herkent en kan begrijpen. Leuke gespreksonderwerpen die je dagelijks kunt bespreken. Mocht je het boek willen bestellen dan kun je mij een mailtje sturen: frank.werkman@silverein.nl

Interview met Frank Werkman | Activiteitenbegeleider locatie Weltevreden Bilthoven

Afbeeldingen