Leerhuis Silverein: jonge studenten leren en verbinden samen met ervaren collega's

01-11-2022

Studenten, collega's en begeleiders zijn razend enthousiast over Leerhuis Silverein, een co-creatie van MBO Amersfoort en Silverein.

Het ministerie van VWS benoemde dit jaar al meer dan 20 goede arbeidsmarktinitiatieven in zorg, welzijn en zorgonderwijs tot Koploper bij het Actie Leer Netwerk. Eén daarvan is het Leerhuis Silverein, een samenwerking van Silverein met MBO Amersfoort: het Leerhuis Silverein.

Met deze co-creatie worden BOL-studenten praktijkgestuurd opgeleid. Omdat het échte leren op de werkvloer gebeurt. Dichtbij de cliënt, het team en de organisatie. In deze podcast praat Marijke Roskam met Grieteke Wiss-Meester, teamleider bij Silverein en Manuela Koops-Van Halteren van MBO Amersfoort.

Grieteke: "We noemen deze studenten collega’s in opleiding. De studenten worden ingepland bovenop de reguliere bezetting. Hierdoor dragen ze direct bij aan het terugdringen van de personeelstekorten, terwijl ze waardevolle lessen uit de praktijk opdoen."  Manuale veranderde door dit initiatief ook van rol: "In plaats van docent ben ik nu  leercoach. Niet alleen ikzelf, maar vooral de studenten moesten wennen dat ze van de docent geen lessen en oplossingen aangedragen kregen, maar zelf op zoek moesten gaan. Deze studenten zijn zo in hun rol gegroeid dat zij nu degenen zijn die nieuwe studenten meenemen over de afdeling. Deze nieuwe lichting mbo’ers zijn de beste ambassadeurs voor de zorg!".

Luister deze podcast van Actie Leer netwerk en kom erachter hoe dit concept bijdraagt tot het oplossen van het arbeidsmarkttekort in zorg en welzijn:

Podcast Leerhuis Silverein