Leerhuis Silverein in Baarn is een Koploper

25-03-2022

De ingrediënten: een enthousiaste MBO-opleider en ouderenzorgorganisatie, de wens om samen het tekort in de zorg aan te pakken en studenten die het vak graag willen leren in de praktijk. Met als resultaat: het ontstaan van Leerhuis Silverein uit een co-creatie vanuit MBO Amersfoort en Silverein. Een prachtige en inspirerende leeromgeving die wordt gewaardeerd door studenten en medewerkers en wordt gezien. Het Leerhuis is nu benoemd tot Koploper door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daar zijn we trots op!

Koplopers zijn praktijkvoorbeelden van innovatieve arbeidsmarktinitiatieven waarin concrete resultaten zijn geboekt bij de aanpak van het personeelstekort.

Het Leerhuis in een notendop: Leerhuis Silverein biedt een omgeving waar BOL-studenten praktijk gestuurd worden opgeleid. Het gaat om BOL-studenten Helpende Zorg en Welzijn niveau 2, VIG niveau 3, Maatschappelijke zorg niveau 3 en Verpleegkunde niveau 4. Het leslokaal verplaatst zich naar de praktijk. Deze ‘collega’s in opleiding’ leren op de werkvloer, dichtbij de cliënt, het team en de organisatie. De opzet is kleinschalig. De studenten worden ingepland bovenop de reguliere bezetting. Hierdoor dragen ze direct bij aan het terugdringen van de personeelstekorten, terwijl ze waardevolle lessen uit de praktijk opdoen.

Manuela Koops-Van Halteren van MBO Amersfoort: “Gezamenlijk hebben we een beweging in gang gezet die ertoe leidt dat zowel studenten als alle vaste medewerkers dagelijks leren tijdens het werk.”  Jeannet van Deuveren van Silverein: “Het begeleiden van de studenten kost de werkbegeleiders en praktijkopleiders wel de nodige tijd, maar dit levert heel veel moois op.”

Meer info is te vinden op deze website van Actie Leer Netwerk