Gouden Diners: al vijf jaar plezier en gezelligheid voor ouderen

28-03-2023

In ontmoetingscentrum De Vijver in Driebergen was het alles goud wat de klok sloeg. De Gouden Diners bestaan namelijk 5 jaar en dat is enthousiast gevierd. Elke maand organiseert een groep vrijwilligers een diner voor alleenstaande senioren. Voor een bescheiden bedrag genieten zij van een 2 gangen menu met een glaasje wijn of sap en koffie met bonbon toe. De Gouden Diners zijn een succes: inmiddels zijn er 60 ‘vaste klanten’ die graag samen eten.

Eén van de vaste gasten eis Bep Jacobs. “Het is hier altijd gezellig, eigenlijk een tweede thuis. Ik kan ook zo heerlijk genieten van de sfeer om mij heen.”

Vergezellen

Drijvende kracht achter de Gouden Diners is vrijwilliger Ellenoor Piersema. Maar ze kan rekenen op veel hulp. “Er zijn inmiddels ruim 20 vrijwilligers verbonden aan dit project. Natuurlijk thuiskoks, chauffeurs, tafeldekkers en opruimers. Vooral mensen die er plezier in hebben om de oudere alleenstaande mens even te vergezellen.”

De Gouden Diners danken hun naam aan het vele goud dat op tafel komt tijdens de etentjes. Gouden borden, gouden lepeltjes, gouden schalen. Ellenoor: “Uiteraard is het goud nep, maar de gezelligheid en de kwaliteit van het voedsel is echt!”

Vol lof

Burgemeester Frits Naafs van Utrechtse Heuvelrug stak tijdens het lustrum de handen uit de mouwen. Hij bediende de gasten en zorgde dat iedereen kon genieten van de bubbels, taartjes en lekkere huisgemaakte hapjes. Hij is vol lof over de Gouden Diners. “Samen eten in onze dorpen is zo belangrijk. En zeker als dit kan voor een kleine prijsje en het zo toegankelijk is voor iedereen. Vrijwilligers spelen hierbij een grote rol.”