Een creatieve knuffel

29-03-2021

Een Creatieve Knuffel is een Amersfoorts kunstproject wat in 2020 tijdens corona van start ging om jong en oud in duo’s te verbinden door kunst. De kunstenaar-duo's gingen op hun eigen creatieve manier aan de slag om hun verhaal te vertellen over de impact van corona op het dagelijks leven.

Ook op Birkhoven Park, Silverein (voorheen: Lyvore) werd op deze manier een mooie match gecreëerd. Trijntje die altijd in het Soesterkwartier heeft gewoond en graag creatief bezig is werd gekoppeld aan Myra Steens. Myra misschien voor sommige bekend van haar bedrijf ‘Neus voor Contact’ en haar werk als MiMakker (clown) en Trijntje bleken de perfecte match te zijn. Zij ontmoetten elkaar regelmatig (wanneer de maatregelen dit toelieten) en hadden het heel gezellig samen. Hun humor sloot feilloos op elkaar aan en ze genoten van het contact. Ook creatief vulden zij elkaar goed aan met een erg mooi kunstwerk als resultaat.

Myra en Trijntje blijven contact houden en wie weet, wanneer het allemaal weer mag, zie je ze samen in het museum rondlopen. Genieten van kunst!

Maar aan alle projecten komt een eind. Afgelopen vrijdag kwam Marie-José De Bie projectleider van De Smaakmakers, de kunstkrant, die je eerder een kunstglossy kan noemen, officieel aan Trijntje overhandigen. Het had een mooie gelegenheid moeten worden met alle betrokkenen en vrienden, maar door corona was het een sober moment.

Trots op wat ze bereikt heeft, nam Trijntje de kunstkrant in ontvangst.

Foto’s: Gerda Horneman

We vertellen graag nog wat meer over het project, met een link naar de website voor nog meer informatie over de duo’s en alle kunstwerken:

Waarom een creatieve knuffel in deze tijd?

Door de corona-crisis is het dagelijkse leven flink in de war geraakt. Het sociale leven is veel beperkter geworden. Ouderen blijven veel thuis en krijgen daar ook nog maar weinig bezoek. Hun wereld wordt steeds kleiner. Ze maken steeds minder deel uit van de “buitenwereld.” Voor deze ouderen rijgen de dagen zich aaneen. Jongeren krijgen hun lessen online. Ook hun sociale leven is zeer beperkt. Voor zowel ouderen als jongeren is er weinig afleiding en kan eenzaamheid ontstaan.

De Amersfoortse Stichting Smaak wil het leven in tijden van corona in Amersfoort graag opvrolijken en waarde geven aan het alledaagse. Daarvoor heeft ze het project “Een Creatieve Knuffel voor Jou” opgezet. Het project verbindt ouderen en jongeren die door corona hun normale sociale leven missen.

In Amersfoort zijn jongeren met ouderen in gesprek gegaan over wat zij tijdens de corona-crisis thuis doen, zien en meemaken. Deze ervaringen zijn door de jongeren en ouderen in duo’s verwerkt in gezamenlijke kleine kunstwerken. Een aantal deelnemers had nog nooit iets met kunst gedaan. Zo ontdekte een van onze seniore deelnemers (80 jaar) met dit project haar creatieve talent en hoopt dat ze nu als kunstenaar ontdekt wordt. Terwijl ze haar hele leven heeft gehoord en geloofd dat ze totaal niet creatief is.

Samen een kunstwerk maken en daarbij rekening houden met de corona-maatregelen, bleek ook een hele uitdaging. Een extra complicatie was dat de jongere en de oudere die een duo vormden, elkaar ook nog helemaal niet kenden! De ontmoetingen gingen telefonisch of met beeldbellen, en soms ook fysiek. Dat was dan meestal buiten, en altijd corona-proof.

De eerste deelnemers aan het project “Een Creatieve Knuffel voor Jou” zijn gestart in mei 2020. We dachten het project na een paar maanden af te kunnen ronden met een openbare expositie en kunstkrant, maar dat bleek anders te lopen. De oplevingen van het corona-virus dwongen ons telkens tot aanpassingen en uitstel. Wel konden daardoor steeds weer nieuwe deelnemers zich blijven aanmelden. En het deed ook een groot beroep op onze eigen creativiteit.

Het project eindigde met een openbare expositie in een beschikbaar gestelde winkel met een grote etalage op een prachtige locatie aan een van de Amersfoortse grachten. Bezoekers bleven buiten maar konden toch de kunstwerken bekijken. De kunstweken werden gerouleerd, zodat ze allemaal goed bekeken konden worden. De kunstwerken staan op de website – https://stichtingsmaak.nl/een-creatieve-knuffel-voor-jou/ en in een speciale kunstkrant. Deze kunstkrant brengen we naar alle bewoners van Amersfoortse verpleeghuizen.