Ergotherapeut

Als het uitvoeren van dagelijkse handelingen moeilijker gaat en u hierbij begeleiding nodig heeft, denkt de ergotherapeut graag met u mee. Bijvoorbeeld bij handelingen zoals wassen, aankleden of naar het toilet gaan. De ergotherapeut kan u ook helpen bij anderen ongemakken zoals pijn tijdens het liggen of zitten.

De ergotherapeuten doen onderzoek, geven advies en bieden begeleiding en training. Zij hebben kennis, ervaring en contact met de juiste experts om hulpmiddelen in te zetten waardoor u zo zelfstandig mogelijk uw dagelijkse handelingen kunt uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat u optimaal kunt functioneren in uw eigen leefomgeving. We helpen u en uw naasten zo goed mogelijk met deze hulpmiddelen om te gaan. Hier bij houden we rekening met uw wensen en mogelijkheden.

Bent u aan het revalideren?

Dan richten wij ons op veilige terugkeer naar huis. We brengen samen met u, uw naasten en het zorg- en behandelteam in kaart wat u nodig heeft om thuis prettig te kunnen leven. Zo kunnen wij u bijvoorbeeld helpen bij het zelfstandig verzorgen van de maaltijd. Ook kunnen we u adviseren met aanpassingen in huis, zoals een traplift of beugels bij het toilet.

Wij bieden toegepaste hulp bij al uw dagelijkse bezigheden, gericht op het zelfstandig uitvoeren hiervan. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan naar het toilet gaan, wassen en aankleden of bijvoorbeeld samen met uw naasten zelfstandig rijdend in de rolstoel ergens naartoe te gaan. De voortgang van de revalidatie wordt regelmatig met u en uw naasten en in het zorg- en behandelteam besproken. Waar nodig worden de doelen bijgesteld.

Woont u bij Silverein?

Wij richten ons samen met u op een zo plezierig mogelijk leven binnen onze zorginstelling. We besteden aandacht aan zo prettig mogelijk liggen en zitten. We analyseren en adviseren wat daarbij voor u van belang is. We bespreken met u, uw naasten en het zorg- en behandelteam hoe u graag uw dag besteedt en welke belemmeringen u tegenkomt. Samen met medewerkers van zorg en welzijn gaan we op zoek naar bezigheden binnen uw interessegebied.

Indien herstel van uw lichamelijk functioneren mogelijk is en u een verblijf inclusief behandeling heeft, trainen wij ook zelf met u. Dit is meestal kortdurend.

Indien u een verblijf exclusief behandeling heeft dan kunt u ook bij ons terecht. Hiervoor heeft u een verwijzing nodig van uw behandelend arts. Wij noemen dit eerstelijnsbehandeling.

Denk op tijd na over later

Carien Carp is ergotherapeut bij Silverein. Voor wie langer thuis wil blijven wonen, heeft ze praktische tips. “Preventie is het toverwoord. Oftewel: voorkomen is beter dan genezen!” Lees meer...