Hulp bij steunkousen aantrekken

Het kan een zware en lastige klus zijn, het aantrekken van steunkousen. Het materiaal van steunkousen is stug en stevig zodat het strak om het been valt. Hierdoor is het lastig de kousen goed aan te trekken. U kunt ervoor kiezen om zelf door middel van hulpmiddelen uw steunkousen aan te trekken of dit laten doen door een zorgmedewerker van Silverein. We komen graag bij u thuis of helpen u op een van onze locaties. Het kan namelijk een lastige klus zijn waarbij we u graag helpen om te leren omgaan met een hulpmiddel of als dat niet lukt u te ondersteunen.

Zelfstandig steunkousen aantrekken

Steunkousen aantrekken kan zelfstandig, maar kan wel veel moeite kosten. Er zijn speciale hulpmiddelen die het u gemakkelijker zullen maken. Dit kan bijvoorbeeld makkelijk zijn wanneer u niet meer genoeg kracht kunt zetten of wanneer bukken lastig is. Met bijvoorbeeld armverlengende steunkousaantrekkers hoeft u voortaan niet meer diep te bukken en met weerstand verlagende steunkousaantrekkers hoeft u minder kracht te gebruiken. De hulpmiddelen zijn ook goed in te zetten bij andere kousen, sokken of panty’s.

Een aantrekhulp kunt u gebruiken op verschillende manieren. U kunt een frame gebruiken dat u optrekt over uw been. U kunt een (elektrische) houder over uw been plaatsen of u trekt eerst een gladde puntzak van plastic aan waarna u de kous er over heen trekt. De puntzak kunt u vervolgens uit trekken.

De verschillende hulpmiddelen op een rijtje:

• Een panty/kous aantrekker.
  • Een frame dat de kous voor u open houdt. U kunt uw voet in het frame steken en samen met de kous omhoog trekken.
  • Een aantrekhulp. De elektrische aantrekhulp zal de openingen van de kous voor u vergroten. Het wordt zo gemakkelijker de kous met een hand aan te trekken.
  • In verschillende maten een puntzak van glad materiaal.
  • Een zachte rol met zuignap in cilindervorm. U rolt zo samen met een koushouder de kous omhoog.

Steunkousen aantrekken door thuiszorg

Thuis is voor veel mensen de fijnste plek. Bij Silverein organiseren we daarom ondersteuning en zorg zoveel mogelijk bij u thuis. Onze wijkverpleegkundige, verzorgenden IG en helpenden zijn belangrijke schakels hierbij. Ze helpen u zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Vindt u het bijvoorbeeld lastig om zelf uw steunkousen aan en uit te trekken? U kunt hiervoor Zorg thuis inschakelen. De wijkteams kunnen u uitleggen welke hulpmiddelen er zijn en hoe u ze kunt gebruiken. Ook kunt u ondersteuning krijgen bij het aantrekken van uw steunkousen en eventuele andere behoeftes. Steunkousen aantrekken door thuiszorg geeft u rust en vertrouwen.

Waarom hulp bij steunkousen aantrekken

Steunkousen kunnen helpen tegen vocht of zware en vermoeide benen. Steunkousen zitten altijd erg strak om de huid, dit om een betere doorbloeding te stimuleren. Omdat steunkousen zo strak zitten vergt het kracht, inspanning en handigheid om ze aan te trekken.

Silverein Zorg thuis kan veel voor u betekenen. Ze zullen in eerste instantie het gesprek met u aan gaan en de zorgindicatie opstellen of u helpen deze aan te vragen. Samen bespreken we wat u zelf kunt en waarbij u eventueel al hulp krijgt. We krijgen zo een goed beeld van wat wij als organisatie voor u kunnen betekenen. Zo kunnen we 7 dagen per week langs komen en/of meerdere keren per dag. Er is veel mogelijk om het voor u fijn, zelfstandig en veilig te houden om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen.

Kijk op onze pagina Zorg thuis wat wij voor u kunnen betekenen!

Ga naar Zorg Thuis